گوجه فرنگی در ایران عامل پیروزی کنکوری ها در سال 1400 شد

علاقه مجدد به گوجه فرنگی در ایران و  میوه ها و سبزیجات، بسیاری از افراد را به خلاقیت در رشد و پرورش آنها در فضای محدود ترغیب کرده است.

میل به دانستن اینکه میوه ها و سبزیجات ما چگونه رشد می کنند و نگرانی برای غذاهای ایمن باعث افزایش تعداد افراد و خانواده هایی شده است که میوه ها و سبزیجات خود را تولید می کنند.

به نظر می رسد که برای بسیاری، ساده ترین گیاه برای رشد، گوجه فرنگی است.

همانطور که در مورد آنچه ممکن است در این فصل رشد کنید فکر می کنید، ارزش سلامتی گوجه فرنگی را در نظر بگیرید. آیا می دانستید که گوجه فرنگی فواید بی نظیری برای سلامتی دارد؟

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های ضروری C، A و B6، همراه با آهن، پتاسیم، منگنز و فیبر است. یک فنجان کنسرو گوجه فرنگی حاوی تنها 41 کالری و بدون چربی است.

تحقیقات اخیر در مورد فواید سلامتی گوجه‌فرنگی نشان می‌دهد که گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام کاروتنوئیدها است که از انواع خاصی از سرطان‌ها محافظت می‌کند و پیشرفت آترواسکلروز (پلاک مرتبط با سخت شدن شریان‌ها) را کند می‌کند.

گوجه

فراوان ترین نوع کاروتنوئید موجود در گوجه فرنگی لیکوپن است. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای سرشار از لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، گوارش و پانکراس کمک کنند. محصولات گوجه فرنگی مسئول بیش از 80 درصد لیکوپن در رژیم غذایی ایالات متحده هستند.

محصولات گوجه فرنگی همچنین با التهاب مرتبط با بیماری های مزمن مبارزه می کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی سطح نشانگرهای استرس التهابی را که در ایجاد بیماری های قلبی عروقی ذکر شده اند، کاهش می دهد.

مصرف منظم فرآورده‌های گوجه‌فرنگی به طور مداوم با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. شواهد بیشتر نشان می دهد که مقادیر کلسترول بهبود یافته در نتیجه خوردن محصولات گوجه فرنگی، مانند کاهش سطح کلسترول LDL.

علاوه بر فواید قوی برای سلامت قلب، گوجه فرنگی می‌تواند پوست ما را از آسیب‌دیدگی نور خورشید حفظ کند. در یک مطالعه آلمانی، شرکت‌کنندگانی که 2 تا 3 بار در هفته محصولات گوجه‌فرنگی مصرف می‌کردند، با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، کمتر دچار آفتاب سوختگی شدند.