کینگ ژیلت بر اساس یک اختراع ساده دنیا را عوض کرد

در آخرین نوبت قرن، کینگ ژیلت بر اساس یک اختراع ساده و در عین حال ضروری، غول شرکتی را تأسیس کرد: تیغ ایمنی با تیغه های یکبار مصرف.

اگرچه اجداد او در سال 1630 از انگلستان به ماساچوست آمدند، اما کینگ کمپ ژیلت در سال 1855 در فوند دو لاک، ویسکانسین به دنیا آمد. مادرش نیز به نوعی مبتکر بود.

سالها آزمایش او منجر به یک کتاب آشپزی (1887) شد که به مدت 100 سال در دست چاپ باقی ماند.

خانواده ژیلت در سال 1859 به شیکاگو نقل مکان کردند. سپس در سال 1871، پس از آتش سوزی بزرگ، تجارت تامین سخت افزار آنها را نابود کرد، آنها به شهر نیویورک نقل مکان کردند.

در 17 سالگی، ژیلت به یک فروشنده دوره گرد تبدیل شد که علاوه بر فروش اجناس، محصولات خود را بهبود بخشید تا سال 1890، او چهار اختراع را به دست آورد. مهمتر از آن، او از رئیس شرکت خود آموخته بود که اقلام دور ریختنی برای فروش بزرگ ساخته می شوند.

در جاده‌ها، ژیلت هر روز صبح با تیغ ایمنی استار اصلاح می‌کرد که تیغه‌ای سنگین و گوه‌شکل است که عمود بر دسته‌اش نصب می‌شود. ژیلت با تیغ مستقیمی که در آن زمان بیشتر مردان استفاده می‌کردند، کاملاً خطرناک بود، در دستشویی یک قطار غرش.

با این حال، تیغ ایمنی یک نقص عمده با تیغ‌های استاندارد دارد: تیغه باید مرتباً روی یک نوار چرمی تیز می‌شد. و حتی در این صورت، تیغه در نهایت برای تیز شدن بیش از حد فرسوده شد.

یک روز صبح در سال 1895، ژیلت که اکنون در بوستون زندگی می کند، مکاشفه ای داشت. اگر او می توانست یک لبه تیز بر روی مربع کوچکی از ورق فولادی قرار دهد، آنگاه می توانست یک تیغ ایمنی را به بازار عرضه کند که می توانست دور انداخته شود و وقتی کدر شد به راحتی جایگزین شود.

ژیلت از متالورژیست‌های مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) بازدید کرد و به او اطمینان دادند که ایده او غیرممکن است. شش سال طول کشید تا ژیلت مهندسی به نام ویلیام امری نیکرسون (مخترع آموزش دیده در MIT) را پیدا کند که بتواند تیغه مورد نظر ژیلت را تولید کند.

در سال 1901، ژیلت و نیکرسون شرکت آمریکایی تیغ ایمنی را تشکیل دادند (بزودی پس از آن به نام خود ژیلت تغییر نام داد). برای اولین بار تیغ های تیغ در بسته بندی های متعدد به فروش رسید که دسته تیغ یک بار خرید بود. تولید در سال 1903 آغاز شد. ژیلت در سال بعد حق اختراع محصول خود را به دست آورد.

رقابت از همان ابتدا به دو دلیل شدید بود. اول اینکه تقریباً نیمی از جمعیت جهان یک مشتری بالقوه بودند. دوم، هنگامی که ایده اصلی عمومی شد، تغییرات با سرعت باورنکردنی چند برابر شد.

به عنوان مثال، ژیلت تیغه دو لبه خود را از نوع آشنای خود در سال 1904 معرفی کرد. به زودی، بسیاری از شرکت های دیگر نیز چنین کردند.

در یک سری از نبردهای ثبت اختراع، شرکت ژیلت اغلب با خرید رقیب اختلافات را حل می کرد. در طول سال‌ها، او به نوعی شهرت بین‌المللی تبدیل شد، زیرا پرتره‌اش بر روی بسته‌بندی ده‌ها میلیارد تیغه‌های ژیلت که در سراسر جهان فروخته می‌شد، نمایش داده شد.

با این حال، در تئوری – و علیرغم نام مشخصش – شاه ژیلت همیشه از مخالفان سرمایه داری بوده است. او تعدادی کتاب در ترویج یک مدینه فاضله سوسیالیستی نوشت، که با ” رانش انسانی” (1894) شروع شد، که در آن رقابت را ریشه همه شرارت ها اعلام کرد.

او حتی طرح‌هایی را برای شهرهای کارآمد و عاری از آلودگی ارائه کرد که در مجتمع‌های مشترک غول‌پیکر، گنبدی شیشه‌ای، کندو مانند قرار دارند.

ژیلت امیدوار بود که این شهرها جایگزین شهرهای بزرگ و هیولایی شود که انقلاب صنعتی ایجاد کرده بود.

تلاش های مهندسی اجتماعی کینگ ژیلت هرگز پیشرفت چندانی نکرد. علاوه بر این، ثروت شخصی او توسط سقوط بازار سهام در سال 1929، نبردهای ثبت اختراع و درگیری های داخلی شرکت ها از بین رفت. ژیلت در سال 1932 در مردی ناامید درگذشت.

شرکت تیغ ایمنی ژیلت زنده ماند و پیشرفت کرد. در طول چند دهه بعد، خط تولید خود را گسترش داد، به عنوان مثال، با معرفی کرم موبر فومی (1953) و ضد تعریق راست گارد (1960).

ژیلت همچنین تعدادی از محصولات مراقبت شخصی (Braun، Oral-B) و شرکت های ابزار نوشتن (Parker، Waterman) را خریداری کرد.

در همین حال، پایه اصلی شرکت با تیغ دو تیغه (Trac-II، 1971)، تیغ یکبار مصرف (خبر خوب، 1976)، تیغ سر چرخان (Atraë، 1977)، و تیغ سه گانه به تکامل خود ادامه داده است. تیغ (3 مارس 1999). در سال 1999، ژیلت 9.9 میلیارد دلار در بیش از 200 کشور فروش داشت.

  • منابع:
    1. King Gillette
      Disposable-Blade Safety Razor
  • تبلیغات: 
    1. با 3 راه کار در مسیر موفقیت قدم بردارید
    2. نمایندگی خرید زغال شش گوش
    3. قیمت فروش زغال لیمو کیلویی
    4. 10 کاری که به زندگی شما نظم می دهد