نحوه تشکیل سنگهای ساختمانی

ذرات معلق در آب یا هوا تابع قوانین فیزیکی هستند که نحوه انتقال و رسوب آنها را تعیین می کند. برای مثال، در یک رودخانه، سنگ‌ریزه‌ها و سنگریزه‌ها (بار بستر) ممکن است در امتداد کف یک کانال غلت بخورند یا جهش کنند.

رسوبات ریزتر از جمله ماسه ها ممکن است تا حدی به عنوان بار بستر و بخشی به صورت معلق حمل شوند. بهترین رسوبات مانند سیلت و رس به صورت معلق حمل می شوند.

نتیجه این است که اگر سرعت جریان حامل ذرات در حالت تعلیق زیاد باشد، تنها ذرات بزرگتر و متراکم تر ته نشین می شوند. با افت متوالی سرعت، ذرات کوچکتر و چگالی کمتری ته نشین می شوند.

با فرض اینکه جریان به طور یکنواخت کاهش یابد، رسوبات به دست آمده لایه بندی درجه بندی شده را نشان می دهند، ذرات موجود در بستر از درشت در پایین تا ریز در بالا درجه بندی می شوند.

ویژگی‌هایی مانند لایه‌بندی درجه‌بندی‌شده در ماسه‌سنگ‌ها و سنگ گچ مرمری نشان می‌دهد که فرآیندهای رسوب‌گذاری میلیون‌ها سال پیش مانند فرآیندهای امروزی بوده است. مقایسه با بسیاری از ساختارهای رسوبی مدرن به راحتی قابل مشاهده است.

به عنوان مثال، امواج، شبیه به آنچه در سواحل امروزی دیده می شود، در  سنگ مرمریت کرمان و ماسه سنگ های باستانی حفظ شده است و ساختارهای موج مانند آنها را می توان در بخش عمودی و همچنین در صفحات رختخواب مشاهده کرد.

شکل‌های موجی در مقیاس بزرگ‌تر در کانال‌های رودخانه‌ای و ماسه‌های وزش باد رخ می‌دهند که باعث ایجاد بستر جریان (مقاطع) و بستر تپه‌ها می‌شود.

اغلب چنین ویژگی هایی ممکن است در بلوک های خاکستری دیده شود و یک جزء ساختاری جالب و زیباشناختی به شخصیت سنگ ارائه دهد. توسعه بسترهای متقاطع در ماسه سنگ مرمریت بلک رز آب گذاشته در تصویر نشان داده شده است.

نوک امواج اغلب توسط جریان فرسایش می یابد که در نهایت لایه بعدی را رسوب می دهد و به شکل موج ظاهری کوتاه می دهد.

این امکان تعیین جهت سنگ مرمریت دهبید سفید را فراهم می کند زیرا لایه های شن و ماسه منفرد تمایل دارند تا به موازات پایه بستر و در بالای آن کوتاه شوند.

ظاهر سه بعدی بستر متقاطع که معمولاً رخ می دهد به صورت نموداری و در یک بلوک ashlar تمام شده نشان داده شده است.

گاهی اوقات لانه های کرم ظاهر می شوند، “تونل” پر از موادی است که در تضاد بافت و رنگ با سنگ اطراف است. آبگیری و ساختارهای فرورفته، که معمولاً به صورت بستر آشفته یا درهم ظاهر می شوند، ممکن است در جایی که شرایط شن روان وجود داشته باشد، رخ دهد.

  • منابع:
    1. Building stones of Edinburgh: geological characteristics of building stones
  • تبلیغات: 
    1. با رازهای ثروتمند شدن آشنا شوید.
    2. پنج ویژگی جدید به این اپلیکیشن اضافه شد
    3. سبزی خشک را چگونه مصرف کنیم تا آلزایمر نگیریم؟
    4. تولید لیوان کاغذی و این همه مزایا؟!